Ce este necesar să știi la deschiderea unui PFA

 
Persoana Fizică Autorizată (PFA) este potrivit OUG 44/2008, legea care reglementează PFA:
– persoana fizică autorizată să desfășoare orice formă de activitate economică permisă de lege, folosind în principal forța sa de muncă. PFA reprezintă cea mai simplă formă de organizare a afacerii din punct de vedere financiar-contabil și fiscal și cea mai rapidă metodă prin care un antreprenor poate demara o afacere.

Condiții eligibilitate înființare PFA
Pentru deschiderea unui PFA o persoană trebuie:
◼️ să aibă minim 18;
◼️ să dovedească pregătirea în domeniul în care își desfășoară activitatea – spre deosebire de SRL, o PFA trebuie dovada la registrul comerțului a pregătirii în domeniul în care urmează să își desfășoare activitatea. Există și excepții, respectiv activitățile nespecializate, care prin natura lor nu necesită niciun fel de pregătire anterioară, precum activități de comerț sau activități pe internet;
◼️ să fie aptă medical pentru desfășurarea activității pentru care solicită autorizația;
◼️ nu nu fi fost condamnată;
◼️ să îndeplinească toate condițiile de înregistrare conform ONRC

Obținerea numelui PFA
Numele PFA-ului se compune din numele persoanei fizice, scris în întregime, sau din numele şi iniţiala prenumelui acestuia, la care se adaugă sintagma „persoană fizică autorizată” sau PFA. Cu toate acestea, PFA va trebui, asemeni unui SRL, să facă o cerere de verificare și de rezervare a numelui.

Alegerea codurilor CAEN
CAEN – Clasificarea Activităților din Economia Națională – reprezintă o clasificare a activităților economice din România, respectiv o clasă de activitate.PFA va avea un singur obiect principal de activitate corespunzător unei clase de cod CAEN. Dacă pe lângă activitatea principală PFA decide să desfășoare și alte activități pentru care este calificat, va trebui să menționeze în certificatele constatatoare de autorizare și codurile CAEN pentru activități secundare.
La înființarea unui PFA este esențială alegerea corectă a codului CAEN corespunzător cu activitatea care urmează să fie desfășurată, deoarece:
𝟏# 𝐔𝐧 𝐏𝐅𝐀 𝐩𝐨𝐚𝐭𝐞 𝐚𝐯𝐞𝐚 𝐦𝐚𝐱𝐢𝐦 𝟓 𝐂𝐀𝐄𝐍-𝐮𝐫𝐢 𝐢𝐧 𝐨𝐛𝐢𝐞𝐜𝐭𝐮𝐥 𝐝𝐞 𝐚𝐜𝐭𝐢𝐯𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞
– PFA trebuie să îndeplinească toate condițiile aferente fiecărui CAEN solicitat;
– PFA trebuie să facă dovada pregătirii necesare pentru fiecare CAEN solicitat, care nu se încadrează la excepții;
𝟐# 𝐂𝐀𝐄𝐍-𝐮𝐫𝐢 𝐢𝐧𝐭𝐞𝐫𝐳𝐢𝐬𝐞 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐏𝐅𝐀
Există restricții de coduri CAEN în cazul PFA, spre deosebire de SRL. PFA nu poate desfășura următoarele tipuri de activități:
• 4910 – Transporturi interurbane de călători pe calea ferată
• 8553 – Şcoli de conducere (pilotaj) – excepţie: permis PFA, numai cu menţiunea instructor auto
• 2020 – Fabricarea pesticidelor şi a altor produse agrochimice
• 4675 – Comerţ cu ridicata al produselor chimice
• 8010 – Activităţi de protecţie si gardă
• 5229 – Alte activităţi anexe transporturilor
• 6621 – Activităţi de evaluare a riscului de asigurare și a pagubelor
• 6622 – Activităţi ale agenţilor si brokerilor de asigurări
• 6629 – Alte activităţi auxiliare activităţilor de asigurări şi fonduri de pensii
• 2051 – Fabricarea explozivelor
• 6430 – Fonduri mutuale şi alte entităţi financiare similare
• 6499 – Alte intermedieri financiare n.c.a.
Consultați aici lista ONRC a activităților interzise sau condiționate pentru mai multe categorii de contribubili.

Numărul de angajați ai PFA
Potrivit legii, PFA poate avea până la maxim 3 angajați. Această limitare nu există în cazul unui SRL.
PFA care ajunge în situația de a aveam mai mult de 3 angajați va trebui să acopere această nevoie prin înființarea unui SRL.Luând în considerare aceste aspecte, la dechiderea unui PFA este necesar să vă gândiți dacă veți desfășura mai multe tipuri de activități, dacă aveți pregătire în domeniul respectiv și dacă activitatea necesită mai mult de 3 angajați.

Sediul social al PFA
Orice PFA, înainte de începerea activității trebuie să facă demersurile necesare declarării sediului profesional, făcând dovada că îndeplinește condiţii legale de funcţionare prevăzute de legislaţia specială din domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protecţiei mediului şi protecţiei muncii
Din 2017, la alegerea unui sediu social pentru PFA nu mai este nevoie de acordul societății de proprietari și nici al vecinilor din blocul în care este situat sediul social, dacă PFA va desfășura acolo activități. PFA, spre deosebire de SRL, nu poate apela la servicii de gazduire sediu social.

Înregistrare fiscală și impozitare PFA
PFA se înregistrează fiscal prin depunerea cererii de înregistrare la Oficiul Registrului Comerţului.În cazul PFA există 2 sisteme de impozitare – impozitare la normă de venit, impozitare în sistem real. Încadrarea sau trecerea de la un sistem de impozitare la altul se face în funcție de tipul activității și de nivelul de venituri obținute.

PFA datorează impozite și contribuții
• impozit de 10%
• contribuție la pensie de 25%
• contribuție la sănătate de 10%

Avantaje PFA
Evidență contabilă simplificată, comparativ cu un SRL;
Evidență fiscală simplificată – se depun puține declarații fiscale;
Procedura simplificată de înființare sau radiere;
Titularul PFA poate beneficia oricând de profitul PFA-ului;
Activitatea PFA se consideră vechime în muncă.

Dezavantaje PFA
PFA răspunde cu veniturile/bunurile personale;
Trebuie să facă dovada pregătirii profesionale în domeniul în care urmează să desfășoare activitate;
Este condiționată în ce privește număr de coduri CAEN și număr de angajați.