Angajator în insolvență – protecția salariaților prin extinderea Fondului de garantare

 

Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale (MMFTSS) a pus în dezbatere publică proiectul de Ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea Legii nr. 200/2006 privind constituirea și utilizarea Fondului de garantare pentru plata creanțelor salariale.

Scopul măsurilor propuse este să asigure protecția efectivă a lucrătorilor atunci când angajatorul devine insolvabil, prin garantarea plății salariilor. Beneficiile principale ale măsurilor propuse vizează creșterea nivelului de protecție pentru salariații agenților economici de interes strategic, prin compensarea integrală a drepturilor salariale datorate pentru o perioadă extinsă, de 12 luni din ultimele 24 de luni anterioare deschiderii procedurii insolvenței.

Fondul de garantare are ca scop asigurarea plății creanțelor salariale pentru angajații ale căror companii intră în procedura insolvenței. În forma actuală, legea prevede acoperirea salariilor pentru maximum 5 luni calendaristice, în limita a 5 salarii medii brute pe economie pentru fiecare salariat, fără a ține cont de importanța strategică a angajatorului.

Principalele modificări propuse sunt:
majorarea plafonului creanțelor salariale suportate din Fondul de garantare, de la 5 la maximum 12 salarii medii brute pe economie;
extinderea perioadei acoperite de Fond, de la 5 luni la 12 luni din ultimele 24 de luni anterioare deschiderii procedurii de insolvență;
introducerea unei norme tranzitorii pentru cererile depuse anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, care vor fi soluționate conform legislației în vigoare la momentul depunerii.

Propunerile, sugestiile și opiniile cu privire la acest proiect pot fi transmise la adresa de e-mail dezbateri@mmuncii.gov.ro, în perioada 13.10.2025 – 22.10.2025.